Investeren in kwaliteitscontent loont, dat was de rode draad tijdens de MAGnify georganiseerd door UNTAPPED partner WE MEDIA. Deze jaarlijkse conferentie verenigt media-agentschappen, adverteerders, uitgeverijen, mediaonderzoekers en -studenten rond actuele thema’s m.b.t. digitale en gedrukte pers en ook wij waren van de partij.
Goede journalistieke content trekt abonnees aan en helpt ze te behouden
De eerste spreker, Lucio Mesquita (senior consultant bij de consulting groep voor nieuwsmedia, Innovation Media, UK), beklemtoonde dat abonnementen een vitaal onderdeel vormen van een gezond business model voor uitgeverijen. Kwaliteitsvolle content is daarbij cruciaal; “Only journalism can save journalism”. Die inhoud kan je extra tot zijn recht laten komen door slim gebruik te maken van o.a. nieuwsbrieven, podcasts en datavisualisatie. Ze vormen een pad naar conversie, dragen bij aan retentie, en kunnen ook op zich een bron van inkomsten worden (bv. advertering in nieuwsbrieven, abonnement op podcasts, …). Artificiële intelligentie, zoals we ook in UNTAPPED ondervinden, kan daarin ondersteuning bieden. Denk aan personalisatie van nieuwsbrieven, tekst-naar-spraaktechnologie om podcasts te creëren of verrijken, en visual storytelling.
Succesvolle content marketing is geënt op gezaghebbende inhoud
Ook in content campagnes vormt kwaliteitsvolle, gezaghebbende content de basis voor succes. Dat was de boodschap van Jaqueline Loch (EVP Customer Innovation bij SJC Content, Canada). Loch pleit ervoor om branded content in een multiplatform campagne goed te verankeren in de doelstellingen die je voor ogen hebt en een helder afgebakende customer journey. Het doel mag niet zijn om op alle mogelijke platformen en publiekskanalen tegelijk te mikken, dan wordt cross-channel marketing al gauw een “contentverslindende vampier”. Vertrek van de vraag: Wat wil je dat de consument doet? Als je doelstellingen en customer journey duidelijk zijn, kan je de inhoud navenant voorbereiden, plannen, creëren, verdelen en hergebruiken op de kanalen die er toe doen.
Investeren in adverteringscontent is effectief
De uiteenzetting van Amélie Bénisty (Audience Director bij ACPM, non-profit die de circulatie van kranten en magazines in Frankrijk controleert en onderzoekt) gaf dan weer zicht op de waarde van het investeren in advertenties in de digitale en gedrukte pers. De studie die ACPM uitvoerde samen met Ekimetrics en Kantar toont dat branding campagnes een relatief hoge return on investment opleveren, zowel op korte termijn (via digitale pers) als lange termijn (via gedrukte pers). Deze en een eerdere studie met Ekimetrics geven zicht op de waarde die dit platform nog steeds heeft om extra verkoop en zoekopdrachten rond een merk te genereren. Met andere woorden, investeren in (adverterings)content is de moeite waard en “a little goes a long way”. Al gaf de presentatie niet prijs wat gedrukte en digitale pers daarin dan zo’n sterk platform maakt.
Sterke duurzaamheidscommunicatie zet zaken in beweging
De conferentie sloot af met een sofasessie rond duurzaamheid in media. Hierin werd benadrukt hoe belangrijk het is als merk of mediaorganisatie te communiceren over je duurzaamheidsbeleid. Dit zorgt voor bewustwording en actie, bij consumenten en andere bedrijven. Bovendien hoef je niet perfect te zijn om hier visibiliteit aan te geven, zolang je eerlijk en transparant communiceert. Dat maakt de cirkel rond: investeren in kwaliteitsvolle content loont.