Slotevent UNTAPPED

Op donderdag 30 november werd het TETRA UNTAPPED project feestelijk beëindigd met een slotevent. In dit TETRA project van Thomas More Research gingen we, met de steun van VLAIO, na hoe we organisaties kunnen ondersteunen om hun verhalen en boodschappen op meerdere platformen te brengen, en meerbepaald welke rol contenthergebruik hierin kan spelen.

Expo: Wandelen doorheen de piloten

Deelnemers werden ontvangen met een rondleiding doorheen de vier piloottrajecten telkens met de focus op een specifieke uitdaging rond het gebruik van technologie in multiplatform contentproductie en -distributie.

Hoe kan technologie ons helpen om…

  1. Longform content naar shortform te brengen?
  2. Te schakelen tussen modaliteiten, van tekst naar video?
  3. Teksten inclusiever te schrijven?
  4. Multiplatform workflows te vereenvoudigen en meer kosten-effectief te maken?

De voorstelling van de piloten in posterformat vind je op deze downloadpagina.

Relevante tools die we ontdekten tijdens de verkenning van deze vier interessegebieden zijn beschikbaar via de toolwijzer.

Breakouts: Inzichten uit de praktijk

Tijdens de parallelsessies werden de verschillende facetten van multiplatform publishing belicht.

Verhalen die mensen raken

Ann Verlinden ging in gesprek met verhalenmakers Jeroen Franssen en Piet Sonck over trends in storytelling over diverse platformen heen. Zo is er de inclusieve reflex om het publiek te betrekken en zo blind spots te verminderen. Door een interdisciplinaire aanpak aan te nemen en samen te werken met experts uit verschillende velden, kunnen we nieuwe perspectieven openen en meer artistieke en doorleefde verhalen creëren. Bovendien wordt het publiek steeds meer aangetrokken tot verhalen als totaalervaring – multimediale projecten die verschillende vormen van media en live evenementen omvatten. De trend van de betrokken verteller, waarbij de verteller een personage wordt in zijn eigen verhaal, biedt ook een persoonlijke, kwetsbare manier van vertellen. Er is een groeiende fascinatie voor verhalen die zich richten op thema’s als natuur, klimaat en mentaal welzijn. Ten slotte zien we ook een vervagen van de grens tussen fictie en non-fictie.

Doelgroepkennis die richting geeft aan strategie

Anne Smits introduceerde Katrien Heughebaert, Directeur Marketing, Communicatie & Fundraising bij 11.11.11. voor een toelichting van het hoe en waarom van hun nieuwe identiteit. Deze vernieuwing komt met een sterk verhaal, een duidelijke positionering en passende content strategie. Katrien inspireerde het publiek door inzicht te geven in de gemaakte strategische keuzes en recente realisaties te tonen. 

Technologie die makers versterkt

Joeri Dehouwer ontving Vincent Buyssens die zijn enthousiasme over het gebruik van generatieve AI bij storytelling overbracht bij het publiek. De technologie maakt creatief werk meer toegankelijk, en daagt tegelijk de creatieve industrie uit om oude conventies los te laten. Merkstrategieën worden merkalgoritmen, de grenzen tussen creatie, interactie en consumptie van content vervagen.

Keynotes: Inspiratie voor jouw multiplatformstrategie

Tim Colman, Lead Performance Campaigns & Innovation bij Proximus, vertelde de aanwezigen hoe Proximus ‘Think Possible’ van merkstrategie naar een contentmarketingaanpak vertaalt die hergebruik maximaliseert. In zijn uiteenzetting ging hij in op het belang van contentmarketing, in combinatie met concrete voorbeelden en resultaten. Daarbij lichtte hij toe hoe het content team inzet op hergebruik.

Tim Colman

Lizzy Bleumers, projectlead bij UNTAPPED en onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen & Digitale Innovatie, nam het publiek mee in vogelvlucht doorheen de gids die uit het project is voortgevloeid. Met deze gids willen we mensen inspireren in het vorm geven, uitbreiden en bijstellen van hun multiplatformstrategie. Hoe voed je vanuit de organisatie multi-, cross- en transmediale initiatieven, hoe maak je met je verhalen via verschillende kanalen connectie met je publiek, en hoe kan AI daarbij helpen? Dat zijn de vragen waar de inspiratiegids op inspeelt, die je hier kan downloaden.

Lizzy Bleumers

Dit einde is een nieuw begin: Aankondiging MediaGenie

Vooraleer de receptie in te gaan, mochten we nog melden dat we ons onderzoekswerk rond AI in contentproductie kunnen verderzetten in MediaGenie. In dit TETRA Hogescholen-AI project zoomen we in op de kansen en uitdagingen van generatieve AI in de brede media- & entertainmentsector. Meer informatie vind je op de projectpagina van MediaGenie.

MEDIAGENIE: Generatieve AI in Media & Entertainment