Hoe artificiële intelligentie helpt om inhoud creatief te hergebruiken

Contentmarketingbedrijven en nieuwsmediaorganisaties hopen het publieksbereik en -betrokkenheid rond hun verhalen en het rendement van content te vergroten door deze te hergebruiken. Artificiële of kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan de automatisering van handmatige en tijdrovende processen die hierbij komen kijken, maar kan ook nieuwe creatieve mogelijkheden ontsluiten.

 

Waarom kunstmatige intelligentie gebruiken voor herbestemming van inhoud?

Er zijn verschillende tools en technologieën beschikbaar voor hergebruik van inhoud. Sommige systemen helpen operationeel, terwijl andere helpen bij het beheren van inhoud en processen. De belangrijkste voordelen liggen in tijdsbesparing en nauwkeurigheid door het automatiseren van repetitieve taken. Zo kunnen medewerkers zich concentreren op meer diepgaande activiteiten. Helaas worden zogenoemde ‘content repurposing tools’ vaak gezien als instrumenten die uniformiteit en eenheidsworst creëren, waarbij de focus verschuift van kwaliteit naar kwantiteit. Dit hoeft echter niet zo te zijn.

 

Kan creativiteit worden geautomatiseerd?

Herbestemming van inhoud is meer dan alleen het mechanisch kopiëren van bestaande inhoud naar andere platforms. Het gaat erom berichten en materiaal dat je eerder hebt gebruikt, op een creatieve manier nieuw leven in te blazen. De interactie tussen menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie kan daarbij een grote toegevoegde waarde hebben.

 

Zelf experimenteren met AI

Wil je zelf al eens aan de slag met kunstmatige creativiteit? Hieronder vind je 9 verschillende gebruiksvriendelijke en laagdrempelige tools met AI-functies die vandaag al kunnen worden gebruikt voor herbestemming van inhoud. Ook dit artikel is trouwens geschreven met behulp van een AI-gedreven schrijftool (nl. Simplified).

 

#1 Content generatie met Jasper

Jasper is een copywriting-tool die AI en machine learning gebruikt om automatisch teksten te produceren voor jouw blogposts, landingspagina’s, sociale media, advertenties, …  

De kracht van Jasper zit in de samenwerking tussen mens en machine. Om teksten te genereren heeft Jasper input nodig om mee te beginnen. Zo kan hij jouw bestaande teksten samenvatten, herschrijven, herstructureren of gebruiken als inspiratie voor iets geheel nieuws. Hiervoor biedt Jasper sjablonen of recepten die de structuur van de gegenereerde tekst bepalen. Je kunt dit nog steeds controleren door de tone-of-voice te beschrijven, het niveau van creativiteit in te stellen en het aantal gewenste alternatieven.

Door stap voor stap verschillende recepten te volgen, kom je met een minimum aan input tot een volledige blogpost of artikel. Op deze manier kun je eerst een blogidee genereren, dan een titel, dan een inhoudsopgave, dan een alinea voor elke ondertitel en tenslotte een sterke intro en pakkende conclusie. Deze manier van content maken gaat enorm snel en je hoeft je nooit zorgen te maken over het blanco pagina-syndroom of een writer’s block.

https://www.jasper.ai/

 

#2 Contentcuratie en publicatie met Lately

De app Lately neemt je video’s, podcasts en lange blogberichten en splitst ze automatisch op in kortere berichten voor sociale media. De AI-contentschrijver leert van deze content en bouwt een schrijfstijl op die bij jouw merk past.

Dankzij de geïntegreerde analyse van sociale media kan Lately relevante trefwoorden, zinnen en boodschappen ontdekken en voorspellen of die bij jouw doelgroep werken. Daarnaast kan het ook transcripties leveren van zowel audio en video,  bijbehorende audiogrammen genereren en een selectie maken van emotionele hoogtepunten.

Lately helpt dus niet alleen bij het herwerken maar ook bij het kiezen van welke stukken relevant zijn voor hergebruik.

https://www.lately.ai/

 

#3 Tekst-naar-Video met Lumen5

Lumen5 is een platform voor het maken van video’s dat is ontworpen voor merken en bedrijven om boeiende video-inhoud te produceren voor sociale media en advertenties. Met behulp van Natural Language Processing-algoritmen maakt Lumen5 een storyboard op basis van jouw blogartikel of andere teksten. De gebruiker selecteert eenvoudig een sjabloon en vervolgens gebruikt Lumen5 Computer Vision-technologie om afbeeldingen en geluid te zoeken die relevant zijn voor de inhoud.

Alles wordt automatisch gecombineerd tot een afgewerkte video. De duur van elke scène is algoritmisch gebaseerd op het aantal woorden in de scène. Tekst wordt slim geplaatst om te voorkomen dat belangrijke onderwerpen, zoals menselijke gezichten, worden bedekt. Trefwoorden worden automatisch gemarkeerd en getagd. Hierbij kan u uiteraard zelf nog wat bijsturen. Bovendien kan je daarna ook eenvoudig schalen tussen landscape-, square- of portraitverhoudingen om al je kanalen te bedienen.

Tools zoals Lumen5 zijn misschien wel de snelste manier om tekst om te zetten in video; dit gaat echter wel ten koste van de flexibiliteit. Je kan dan misschien wel logo’s en merkkleuren toevoegen om de video aan te passen aan jouw merk. Maar voor de rest ben ben je wel beperkt tot de opties binnen elke sjabloon en de mogelijkheden van het platform.

https://lumen5.com/

 

#4 Video als tekst bewerken met Descript

Descript is een audio- en video-editor die aangeeft net zo gebruiksvriendelijk te zijn als een Word-document. En dat mag je letterlijk nemen. Descript noemt zichzelf een video word processor omdat je in plaats van een tijdlijn te gebruiken zoals bij traditionele videobewerkingstools, video bewerkt door de gesproken tekst zelf te bewerken. De basis van Descript is de automatische transcriptietool, die audio- en videofragmenten automatisch omzet in een begeleidend script. Je monteert de video door te knippen en plakken in de tekst. Bovendien kan je ook titels, ondertiteling, afbeeldingen en overgangen toevoegen door markeringen in de tekst te plaatsen.

Descript bevat allerlei functies om het bewerkingsproces te versnellen. Je kan bijvoorbeeld automatisch opvulwoorden detecteren en verwijderen, storende echo’s, ruis en andere geluidsartefacten wegfilteren. Als kerst op de taart kan je met de overdubbing-functie ook woorden toevoegen of wijzigen die niet in het originele materiaal aanwezig waren. Descript maakt hiervoor gebruik van tekst-naar-spraak en voice-cloning.

Descript is de perfecte tool voor tekstbewuste mensen die liever niet aan de slag gaan met montagesoftware en toch meer willen doen met video of audio.

https://www.descript.com/

 

#5 Automatische montage met Magisto

Magisto is een videobewerkingstool die je onbewerkte beelden automatisch omzet in montages. De “Emotion Sense Technology” analyseert jouw ruwe videobeelden op drie niveaus: visueel, auditief en verhalend.

Visuele gegevens zoals actie, camerabewegingen en objecten worden onder de loep genomen om te begrijpen welke delen van het beeldmateriaal het interessantst zijn en waar stabilisatie, kleurcorrectie of andere aanpassingen nodig zijn. De kunstmatige intelligentie maakt een script en identificeert de hoofdpersonen, waar de video over gaat en meer. Op basis van deze informatie worden logische sequenties samengesteld.

De geselecteerde bewerkingsstijl dient als richtlijn voor het bewerkingsalgoritme. Het helpt bepalen hoe de videobeelden worden verwerkt, van bewerkingssnelheid tot gekozen effecten tot de emotionele toon en het algehele uiterlijk van de geproduceerde video. Zelfs de sfeer en het tempo van het gekozen muzieknummer hebben een enorme impact op het eindresultaat. De beelden worden gesynchroniseerd met de beat via cuts, time-warping-effecten en dergelijke, passend bij de snelheid en stijl van het nummer.

Met Magisto bespaar je dus heel wat manueel montagewerk en weet je zeker dat het er op zijn best uitziet en klinkt. Dit betekent echter wel dat je wat creatieve controle verliest.

https://www.magisto.com/

 

#6 Synthetische Presentators met Synthesia

Synthesia is een platform waarmee u snel zakelijke, trainings- of marketingpresentaties kunt maken met een AI-avatar als uw verteller. Het begint allemaal met het kiezen van een sjabloon: dit zijn kant-en-klare video’s met een specifiek doel. Ze omvatten plaatsaanduidingen voor tekst, foto, logo of video en verschillende overgangen. Er is ook altijd ruimte om je avatar mooi voor, naast of tussen de inhoud te laten verschijnen.

Met de tekst-naar-spraakfunctie kun je een avatar jouw verhaal laten vertellen in meer dan 60 talen. Hiervoor kies je uit meer dan 65 looks met bijbehorende stemmen. Het platform biedt ook de mogelijkheid om een avatar van jezelf te laten maken met slechts 15 minuten opname voor een green-screen.

Op deze manier kunt je niet alleen snel en goedkoop videopresentaties maken zonder opname studio, maar ook achteraf bijwerken en lokaliseren.

https://www.synthesia.io/

 

#7 Voice-Cloning met Resemble

Resemble is een voicecloning-platform waarmee je een bestaand stemgeluid kunt opnemen en klonen. Het hele kloonproces duurt slechts enkele minuten.

Vanaf dat moment kunt u de stem gebruiken om zowel tekst-naar-spraak als spraak-naar-spraak toe te passen. Net als bij Descript kan je een functie (“Resemble Fill”) gebruiken om opgenomen spraakfragmenten aan te vullen of gedeeltelijk te vervangen door synthetische inhoud. Ideaal voor nabewerking. Bovendien kan je op deze manier ook stukken in andere talen brengen met dezelfde stem.

Nog indrukwekkender is de spraak-naar-spraaktechnologie waarmee je jouw eigen stem kan gebruiken in plaats van tekst om meer nuance en emotie aan een voice-over toe te voegen.

Resemble AI

 

#8 Video content indexering met Nova

Nova is een door AI aangedreven videozoekmachine die jouw videoarchief kan indexeren met behulp van computervisie. Je kan tot 500 GB aan videogegevens uploaden en Nova analyseert en labelt automatisch elke seconde. De tool herkent mensen, gezichtsuitdrukkingen, objecten, locaties, activiteiten, spraak en meer. Zo vind je direct de juiste momenten voor je volgende videoverhaal.

Nova kan je helpen tijd te besparen door taken zoals knippen, transcriberen en ondertitels toevoegen te automatiseren. Het bevat ook een eenvoudige bewerkingstool waarmee je basisvideobewerking kan uitvoeren en kan herschalen naar verschillende beeldverhoudingen.

Nova A.I.

 

#9 Generatieve Kunst met Dall-E 2

Dall-E is een beeldgenerator die woorden kan omzetten in beelden. Je bestuurt Dall-E door middel van commando’s in natuurlijke taal (prompts) en beschrijft wat er in het beeld te zien moet zijn. Dall-E genereert vervolgens een aantal illustraties, foto’s en andere visuele content. De kunst is hier om heel creatief te zijn met de aanwijzingen om verrassende resultaten te verkrijgen.

De afgelopen jaren is er een opmerkelijke vooruitgang geboekt bij het genereren van AI-afbeeldingen. Aanvankelijk werden deze tools vooral gebruikt om fantasierijke kunst te genereren. In de afgelopen maanden hebben sommige platforms, zoals Dall-E, Midjourney en Stable Diffusion, nieuwe versies geïntroduceerd die dicht in de buurt komen van volledig door AI gegenereerde stockfoto’s. Het verschil? Elke afbeelding is uniek, vrij van copyright en je kunt er eindeloos mee variëren.

Zou dit de toekomst van stockfoto’s kunnen zijn? Het aansturen van AI en het zoeken naar commando’s is een kunstvorm op zich en vereist enige technische kennis. In het kielzog van deze platforms ontstaan daarom online communities zoals lexica en arthub, waar gebruikers niet alleen hun kunstwerken delen, maar ook de prompts die ze hebben gegenereerd. Ook hier zien we de analogie met stocksites, met marktplaatsen als promptbase waar je goed werkende prompts kunt kopen en verkopen.

https://openai.com/dall-e-2/

 

Conclusie

Als het gaat om creativiteit, is een verschuiving in perceptie nodig rond contenthergebruik.
Gewoon blindelings meer inhoud naar buiten pompen, vergroot niet automatisch het bereik en de betrokkenheid bij verschillende doelgroepen.

Automatiseringstools kunnen helpen de kwaliteit van herwerkte content te verbeteren, nieuwe contenttypes te creëren en de time-to-market te verkorten. Naarmate onze wereld technologisch geavanceerder wordt, is het wel belangrijk de vrijgekomen tijd en middelen verstandig te gebruiken en een goede balans te vinden tussen menselijke en kunstmatige creativiteit. Om deze nieuwe gewoontes, vaardigheden en tools te verankeren, is echter een cultuuromslag nodig binnen redacties en content marketing teams om deze technologie met een open geest tegemoet te zien.