Journalisten in mediabedrijven, content marketeers en communicatiemedewerkers worden als content makers met een gelijkaardige uitdaging geconfronteerd. Ze moeten omgaan met krappere budgetten voor content creatie en tegelijkertijd met voldoende kwaliteitscontent hun doelpubliek aantrekken en blijvend engageren. Dat is geen evidentie, des te meer omdat je vandaag als onderneming aanwezig moet zijn op een veelheid aan mediaplatformen om voldoende zichtbaar te zijn. Hoe kan je op een kosten-effectieve manier content op meerdere platformen en in verschillende formats als een consistente kwalitatieve beleving aanbieden?
Een manier om hiermee om te gaan is bestaand materiaal (video, audio, tekst, beelden, data of een mix daarvan) waar je al tijd en middelen in hebt geïnvesteerd, te gaan hergebruiken op andere mediakanalen (i.e. content repurposing). Een (blog)artikel kan je, bijvoorbeeld, omvormen in een korte teasende samenvatting, video of infographic die je vervolgens kan posten op sociale media. Vandaag bestaan er verschillende vernieuwende technologische tools die dit multiplatform productie- en distributieproces kunnen ondersteunen. Ze doen dit door content creatie op basis van bestaand materiaal en/of publicatie in diverse formats op verschillende kanalen gedeeltelijk te automatiseren.
Een dergelijke aanpak betekent dat je kosten- en tijdbesparend kan werken, en tegelijk een breder bereik en dieper engagement kan realiseren: meer doen met minder dus. Hierbij rijst de vraag echter: Welke technologie is inzetbaar op de Vlaamse markt, én doet deze wat die belooft?
Algemeen doel
In het TETRA project UNTAPPED belichten we de beschikbare technologische tools voor content hergebruik én goede praktijken op vlak van storytelling en content marketing waarbinnen deze technologie strategisch kan ingezet worden. Samen met de begeleidingsgroep zetten we demo’s, experimenten en piloten op om het gebruik van deze tools in de praktijk te toetsen. Op die manier willen we de potentiële voordelen zoals reductie in kosten en het groter bereik optimaliseren voor mediabedrijven, content marketing & communicatie-agentschappen en kmo’s die via verschillende digitale kanalen hun doelgroep willen betrekken.
Concrete doelen
- Technologieverkenning: We screenen technologische hulpmiddelen voor multiplatform content creatie en distributie die geschikt zijn voor de Vlaamse ondernemingscontext. We focussen hierbij op laagdrempelige tools die (1) de efficiënte aanpassing van content ondersteunen (bv. automatische tekstinkorting en videocreatie o.b.v. bestaande content) en/of (2) het publicatieproces naar verschillende kanalen vereenvoudigen (bv. automatisch converteren naar geschikt format en uploaden) en (3) tegelijk een kwalitatief resultaat afleveren, zodat de impact op de eindgebruiker naar wens is.
- Kennisvertaling: We maken content creators wegwijs in de beschikbare tools voor multiplatform content creatie en distributie d.m.v. hands-on workshops (binnen elk van de 4 primaire interessegebieden van onze doelgroep) en een online toolwijzer. Door best practices in storytelling en content marketing met hen te delen – via workshops en een praktijkgids – inspireren en informeren we hen om deze tools effectief in te zetten. Bovendien faciliteren we de valorisatie van deze tools voor de ondernemingen door samen met de begeleidingsgroep 4 proof-of-concepts (PoCs) te realiseren en valideren. Anders gezegd, we tonen en toetsen via PoCs het gebruiks- en business potentieel van deze tools in het werkveld en vertalen de projectresultaten naar aanbevelingen voor de praktijk.
- Kennisverspreiding: In de geest van dit project maken we onze inzichten beschikbaar voor de ruime doelgroep via verschillende mediakanalen aan de hand van de tools die binnen dit project aan bod komen. Zo delen we de resultaten via een projectwebsite en verschillende sociale mediakanalen, waarbij het format telkens zal aangepast zijn aan het desbetreffende kanaal. Naast de workshops die we organiseren, verspreiden we onze projectresultaten ook via publicaties en events georganiseerd door derden. Door minstens 4 van de media- en marketing-opleidingen van Thomas More te betrekken bij het project komt de kennis ook bij docenten en bij studenten als toekomstige professionals terecht.